Digitaliserings-

styrelsen

er ansvar for de helt afgørende nationale digitale services.


Digitaliseringsstyrelsen er en styrelse under Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, og kerneopgaven er at bidrage til at udvikle og gennemføre Danmarks målsætninger på digitaliseringsområdet. Danmark ligger traditionelt helt i front, hvad digitalisering angår, så det er en betydelig opgave.


Digitaliseringsstyrelsen har bl.a. ansvar for de helt afgørende nationale digitale services som MitID, MitID Erhverv, Digital Post, NemKonto og Borger.dk. Også kørekort- og sundhedskort-appen indgår i porteføljen. Det er løsninger, som de fleste borgere, virksomheder og myndigheder kender fra deres dagligdag. Digitaliseringsstyrelsen beskæftiger omkring 400 ansatte.

Milionvis af brugere


Med millionvis af daglige brugere af Digitaliseringsstyrelsens services er det naturligvis meget væsentligt, at disse services virker som forventet, at de er robuste overfor nedetid, og at de ansvarlige, hvis det går galt, reagerer hurtigt.


I Digitaliseringsstyrelsens ansvar for at varetage arbejdet med de nationale services indgår både design, udvikling og efterfølgende drift og vedligeholdelse. Digitaliseringsstyrelsen gør brug af et bredt felt af eksterne leverandører, men det samlede ansvar er styrelsens.


OneView fra Monsalta er det værktøj og koncept, som Digitaliseringsstyrelsen benytter til netop at holde kvaliteten i fokus og sikre hurtige indsatser. Dette foregår ofte via en dialog med leverandørerne, hvor det er vigtigt at have nogle fakta omkring problemet. Disse fakta skabes af OneView.


Afdelinger i Digitaliseringsstyrelsen bruger tillige storskærme til at følge de applikationer, de er ansvarlige for live, så der kan reageres prompte, når fejl opstår.

Digitaliseringsstyrelsen fører an inden for digital transformation

Monsalta er med OneView et vigtigt element i Digitaliseringsstyrelsens bevidsthed om - og arbejde med vores kvalitet i leverancen af de nationale digitale services”

Rune Arnfeldt Jarden

Chefkonsulent, Digitaliseringsstyrelsen

Værdi for slutbrugeren


Slutbrugere er et utålmodigt folkefærd, så forventningerne er høje til kvaliteten af de digitale services, som det er nødvendigt at benytte i det daglige. Der er også lovbestemte krav til brug af visse af de digitale services. Det betyder yderligere forventning om kvaliteten af slutbrugeroplevelsen. F.eks. gør alt sundhedsfagligt personale i regionerne brug af MitID, før de kan gøre brug af sundhedssystemerne. Det betyder, at et uvirksomt MitID i yderste konsekvens kan være fatalt.


Monsalta tester med OneView i realtid om de digitale services virker som forventet. Ved fejl eller uhensigtsmæssigheder udsender OneView alarm til de relevante personer hos Digitaliseringsstyrelsen, hos leverandørerne og andre interessenter.Herudover leverer OneView data til Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside ”Digitaliser.dk”, hvor tilstanden for de væsentligste offentlige digitale services kan følges af brugere og leverandører. Denne side indeholder også data fra andre styrelser og organisationer. Det betyder stor bevidsthed hos alle omkring tilstanden af de digitale services. Så uanset om man er en af dem, som skal tage hånd om problemerne eller en af slutbrugerne, som måske må væbne sig med tålmodighed, er man informeret hurtigst muligt.


Digitaliseringsstyrelsens strategi er størst mulig åbenhed omkring IT-systemernes virke, og det bevirker et betydeligt øget fokus fra alle.

unsplash